FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Attila  The Beyond (L'Aldila)  Ready or Not  Gemini Man  Dora and the Lost City of Gold  Watchmen  Angel Has Fallen  Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw  True Lies  Shaft (1971)
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Mark Knopfler a Budapest Sportarénában
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Dora and the Lost City of Gold (John Debney, Germaine Franco)    DORA AND THE LOST CITY OF GOLD  (2019)
       Dóra és az elveszett Aranyváros


      

       zene: John Debney, Germaine Franco
       vezényel: John Debney, Gavin Greenaway
       kiadás éve: 2019
       kiadó: Paramount Music
       játékidő: 72:20




         A Nickelodeon eddig többek között olyan rajzfilmszereplőkkel vágott bele egész estés alkotásokba, mint SpongyaBobék, a Tini Nindzsa Teknőcök vagy Arnold, listájuk pedig idén a Mancs őrjárat, valamint a Dóra, a felfedező tagjaival bővült tovább, melyek közül - zenei szempontból - utóbbi adaptáció vált érdekessé. Az animációs technikát valós felvételekkel vegyítő Dóra és az elveszett Aranyváros címszereplőjét Isabela Moner (Transformers: Az utolsó lovag) alakítja, szüleit Michael Peña és Eva Longoria személyesítik meg, s amíg a szűkszavú majom, Csizi hangját Danny Trejo kölcsönzi, addig a kleptomániás rókát, Swipert Benicio del Toro szólaltatja meg. A rendezést a számos Muppets-film mellett az Alice Tükörországbant is jegyző James Bobinra bízták, a remélt siker azonban mérsékelt lett: a közel ötvenmillió dollárból megvalósított történet globálisan száztízmilliót hozott a konyhára.
         Dóra és társai Chris Gifford fejéből pattantak ki a kétezres évek elején, a gyerekeket az aktuális történetbe interaktív módon bevonó széria pedig olyan sikeres lett, hogy közel száznyolcvan epizódot készítettek belőle, s bár már évek óta nem került ki újabb az alkotók kezei közül, a folyamot a mai napig is számos országban műsoron tartják, így a karakterek vonzereje a gyerekek körében húsz év elteltével sem csökkent. Ez utóbbi eredményeként döntött a csatorna vezetősége amellett, hogy a Paramounttal és a Walden Mediával összefogva mozifilmet épít rájuk, melynek forgatókönyvét az inka kultúra köré építették fel Tom Wheeler (Csizmás, a kandúr), Nicholas Stoller (Dick és Jane trükkjei) és Matthew Robinson (Lódító hódító) közreműködésével.

         John Debney a Jimmy Neutron, a csodagyerek, a Pata tanya: Baromi buli, a Kutyaszálló és a Spongyabob: Ki a vízből!-t követően került ismét Nickelodeon-produkció közelébe, ám ezúttal nem egyedül, hanem Germaine Francóval karöltve kellett megoldania a rá váró feladatot - egy évvel korábban, a Chiefs című tévés dráma apropóján már volt alkalmuk együtt dolgozni. A latin származású hölgy önálló művészként még nem tekinthető befutottnak, ám kiegészítő zeneszerzőként és hangszerelőként olyan nagyobb volumenű produkcióknál lehetett eddig jelen, mint a Coco, a Kung Fu Panda-trilógia vagy a Toy Story 3., ráadásul a 2003-as Az olasz meló óta állandó asszisztense John Powellnek. "Magam sem választhattam volna jobb partnert és társszerzőt, mint Germaine. A stúdió vezetői kezdeményezték a bevonását. Hamar megtaláltuk a közös hangot, és egymás munkáját tiszteletben tartva dolgoztunk össze" - mesélte Debney. Ugyanezen interjú alkalmával a páros arra is kitért, hogy egyiküknek sem kellett különösebb módon elmerülnie a mozit ihlető széria hátterében, ugyanis míg Debney unokahúgai révén volt jártas a mesefolyamban, addig Franco számtalan epizódot látott kisfiával.

         A score bensőséges, emocionális részeinek életre keltése a nagyzenekarra hárult, melyen belül a szerzőpáros olyan hangszereket részesített előnyben, mint a vonósok, a hárfa, a zongora és az akusztikus gitár. A "Mad Because You Are Leaving"-ben éppúgy fültanúi lehetünk ennek, mint a "10 Years Later"-ben, az "And You Are Not Going"-ban, az "Am I a Weirdo"-ban, a "She's Staring at Us Again"-ben, a "Helicopter to Reunions"-ban, illetőleg a "Need to Explore High School"-ban. Míg ezek egyértelműen Debney stílusát tükrözik, addig a könnyedebb hangvételű, lazább tételek ("Angry Pygmy", "First Day of School", "Making Friends", "Swiper, No Swiping"), valamint a Dóra szüleinek felkutatásával járó kalandot előrevetítő zenék ("The Legend of Parapata", "Let's Go Find Dora's Parents", "She Knows This Monkey") vonatkozásában már érezhető a munkamegosztás. Utóbbi két csoport az akciózenékkel egyetemben számos utalást tartalmaz a történet helyszínére. A komponisták az egykori Inka Birodalom atmoszféráját bolíviai és perui zenészek bevonásával igyekezték megidézni, s olyan instrumentumokat szólaltattak meg, mint a kagyló, a quenára keresztelt andoki furulya, különféle pánsípok és cajon dobok, továbbá a szintén a Dél-Amerika nyugati partján található Andokra jellemző gitárszerű pengetős, a charango. Ezek nagyzenekari hangzásba történő beillesztése volt elsősorban Franco feladata, aki mindezeken felül egy rövidke verset is írt, amit az egykori inka nyelvre, kecsuára fordítva énekelt fel Phaxsi Coca és Dante Concha.

         Az érzelmesebb megoldások mellett elsősorban a dinamikusabb darabok ragadták meg figyelmemet, amelyek gyakran juttatták eszembe Debney videójáték-zenéjét, melyet a Lairhez írt. Az albumon a "New Cave" révén kaphatunk először ízelítőt ebből, majd az "Alejandro and the Rescue", a "Juice Box Life Force", az "Inca Aqueducts", a "Parapata Vista", a "Moon Gate", a "Tilting Room", a "Lost Guardian of Parapata", a "Show Me the Correct Path" és a "He Has Angered the Gods" is remekül megmutatja, milyen jól megfér egymás mellett a klasszikus zenekari felállás és a tradicionális atmoszféra. Ezek fokozásáról helyenként kórus bevonásával gondoskodott a szerzőpáros, amely mindegyik itt felsorolt tétellel remekül vizsgázott: a hallottak sokkal inkább árulkodnak egy Indiana Jones-féle moziról, mintsem egy gyerekeknek szóló rajzfilm-adaptációról. Nem véletlenül hoztam szóba a méltán népszerű régészprofesszort, ezen tételek ugyanis, elsősorban a rezes-vonós kombinációk révén, John Williams akcióstílusát idézik. A teljesség kedvéért érdemes még megemlíteni a "Juice Box Life Force" dobütemeinek párhuzamát az Alan Silvestri A Múmia visszatérhez írt score-jában hallhatóval, vagy a James Newton Howard kézjegyét sejtető "Moon Gate"-et, továbbá a Gladiátor dallamait a "Show Me the Correct Path"-ben - ezek hátterét jó lenne megismerni, ám e hasonlóságok mögött vélhetőleg az húzódik, hogy Debney-éknek a fenti zenékkel vagy ahhoz hasonlóakkal ismertette temp score-ként a rendező az elképzeléseit.

         Az új témák mellett természetesen a klasszikus dal, a "Dora the Explorer Theme Song" is felcsendül a filmben, mely ezúttal Francesca Ramirez előadásában hallható, hiphophoz hasonló előadásmóddal keverve. Ennek dallamait néhány helyen (mint például az "Angry Pygmy"-ben, a "Someone Lives Here"-ben és a "Dora and the Lost City of Gold"-ban) Debney-ék is felhasználták, ám a mozi score-ja nem erre építkezik, hiszen míg a címszereplő a Dóra, a felfedezőben hét, a Dóra és barátaiban pedig tízéves volt, addig itt már tinédzserként látható, ami kellő mérvű teret biztosított számukra a tömérdek új dallam felvonultatásához. A tömérdek jelzőt pedig nem véletlenül használtam: a mozi kísérete hangszerelés szempontjából éppoly változatos, mint a stílusok vagy a témák terén, ami napjaink konzervzenei világában örömteli dolog, ám ezzel párhuzamosan hiányzik a konkrét, megfogható főtéma, ami vezetne bennünket. Ennek eredményeként a számtalan trackre bontott, több mint egyórás játékidő sajnos híján van a kohéziónak.

         "Nagyon büszke vagyok a közös munkára, amit igyekeztünk alaposan elvégezni. Napi szinten egyeztettünk, és mindkettőnket lenyűgözött, hogy eltérő stílusaink milyen jól működnek együtt. Nagyon büszke vagyok az ősi hangszerek ilyen mértékű bevonására, és örülök annak, hogy olyan partitúra született, amely nemcsak egy hatalmas kalandot tükröz, hanem a különféle zenei kultúrák találkozását is" - összegezte véleményét John Debney, aki bár ezúttal társzerzőként volt jelen a produkciónál, újfent bizonyította, mennyire színes palettán tud mozogni. Éppen ezért sajnálom, hogy nehezen jut nagyobb volumenű produkciók közelébe, hiszen aláfestései könnyűszerrel lennének képesek kitűnni a mainstreamre jellemző egyszerű dallamokon és harmóniákon alapuló score-ok közül - persze, ha a producerek és a rendezők is akarnák ezt. Debney és Germaine Franco Dóra és az elveszett Aranyváros ihlette muzsikájával kapcsolatban az egyik szemem sír, a másik nevet: míg változatossága magával ragadó, a markáns vezértéma vitathatatlanul hiányzik belőle.




    Kulics László
    2019.10.13.




    Tracklista:

      1. Dora the Explorer Theme Song - Francesca
          Ramirez (1:39)
      2. The Legend of Parapata (0:55)
      3. Mad Because You Are Leaving (1:08)
      4. 10 Years Later (0:53)
      5. Angry Pygmy (1:18)
      6. New Cave (1:53)
      7. And You Are Not Going (1:51)
      8. First Day of School (0:39)
      9. Making Friends (0:46)
    10. Am I a Weirdo (2:23)
    11. Wild Goose Chase (2:11)
    12. Interloper Kidnapped (1:38)
    13. Alejandro and the Rescue (2:41)
    14. Let's Go Find Dora's Parents (1:08)
    15. She Knows This Monkey (1:43)
    16. Juice Box Life Force (2:07)
    17. Opera House (1:06)
    18. Quicksand and Scorpions (1:59)
    19. I'm Alive (1:08)
    20. Someone Lives Here (1:04)
    21. Vision Quest (4:42)
    22. I Had the Weirdest Dream (3:08)
    23. Inca Aqueducts (4:07)
    24. I Outwitted You (2:28)
    25. Parapata Vista (1:14)
    26. You Have Friends Now (1:49)
    27. Moon Gate (3:42)
    28. Camino Real De Parapata (3:45)
    29. Tilting Room (1:31)
    30. Alejandro's Gold (3:03)
    31. Lost Guardian of Parapata (2:19)
    32. Show Me the Correct Path (2:45)
    33. He Has Angered the Gods (2:46)
    34. She's Staring at Us Again (0:40)
    35. Swiper, No Swiping (0:32)
    36. Helicopter to Reunions (1:01)
    37. Need to Explore High School (1:27)
    38. Dora and the Lost City of Gold (1:11)





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Pavlics Tamás          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Ice Age: Collision Course

    Lair

    The Last Airbender

    The SpongeBob Movie: Sponge Out of Water!

    További kritikáink
  • Shaft (2019)
  • Alien: Resurrection
  • Alien 3
  • Aliens
  • Alien
  • Godzilla: King of the Monsters
  • Outland
  • Children of Dune
  • Only the Brave
  • Under Siege 2: Dark Territory
  • Under Siege
  • Pet Sematary (2019)
  • Stepmom
  • Pet Sematary
  • Witness

  • Filmzenékről röviden
  • Bodyguard
  • Searching
  • How the Grinch Stole Christmas!
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A The Man in the High Caslte zenéje
  • A Terminátor-filmek zenéje
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi

  • További írásaink
  • A Filmzene.net jövőjéről...
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam