FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Oscar  Captain Power and the Soldiers of the Future  Mary Shelley  Battlefield Earth  Krypton  Captain Marvel  Bless the Child  Cold Pursuit  Joe Versus the VolcanoSix Days Seven Nights  
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Deep Blue Sea (Trevor Rabin)    DEEP BLUE SEA   (1999)
       Háborgó mélység


      

       zene: Trevor Rabin
       vezényel: Gordon Goodwin
       kiadás éve: 1999
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 30:11




         2018 folyamán a Meg - Az őscápa című Jon Turteltaub-mozi mellett két cápás témájú tévéfilm is készült: a The Last Sharknado: It's About Time, valamint a Deep Blue Sea 2, mely utóbbi kapcsán elérkezettnek láttam az időt arra, hogy górcső alá vegyem az első rész score-ját. Ehhez azonban a filmet még belepörgetés szintjén sem kívántam újranézni, mert a Renny Harlin rendezte Háborgó mélység szinte minden szempontból megbukott nálam - amikor az ő felügyeletével készült produkciók valamelyikével szeretnék kikapcsolódni, akkor a Még drágább az életed, a Cliffhanger - Függő játszma, illetőleg az Utánunk a tűzözön triójából szoktam választani. A szinte szót pedig azért használtam, mert a Háborgó mélység zenéjét húsz év elteltével sem tudtam megunni.

         A direktor e történettel az óceán mélyére invitál bennünket, ahol az Alzheimer-kór gyógyításának kutatása érdekében hoztak létre laboratóriumot. S hogy miért nem a szárazföldön tették ezt? Mert tudósok egy maroknyi - s idővel egyre fogyatkozó - csapata felfedezi, hogy a cápák agyából olyan anyag vonható ki, amely hozzájárulhat a betegség leküzdéséhez. A minél több mintavételi lehetőség, valamint felvetésük bizonyítási eljárásának gyorsítása céljából megnövelik az alanyként szolgáló cápák agytérfogatát, aminek következtében az állatok okosabbá, rafináltabbá válnak, s persze ellenük fordulnak. Mindez olyan színészek közreműködésével valósult meg, mint Thomas Jane, Samuel L. Jackson, Stellan Skarsgård (Good Will Hunting), Saffron Burrows (Trója), Jacqueline McKenzie (Akihez beszél a föld), továbbá a rapperként is ismert LL Cool J.

         Harlin nem az a fajta direktor, aki hosszú távon kitart egy-egy zeneszerző mellett: pályafutása során a Yellóval (Ford Fairlane kalandjai) éppúgy dolgozott már, mint Michael Kamennel (Még drágább az életed), Trevor Jonesszal (Cliffhanger - Függő játszma), Craig Safannel (Rémálom az Elm utcában 4. - Az álmok ura), Alan Silvestrivel (Utánunk a tűzözön), John Debneyvel (A kincses sziget kalózai), BT-vel (Felpörgetve) vagy éppen a tomandandyvel (A testvériség). A legtöbbször neki dolgozó komponista Trevor Rabin, aki a Háborgó mélységet követően Az ördögűző: A kezdet, a 12 menet, valamint az 5 nap háború kedvéért egyaránt visszatért mellé. Nem mellesleg Rabin volt az egyetlen profitálója is ennek a hatalmas bukást megélt cápás mozinak, amelyben a sablonos forgatókönyvet csapnivaló trükkökkel és a színészek nem túl maradandó teljesítményével sikerült megfejelni, így a Még drágább az életed és a Cliffhanger - Függő játszma okán többek által megkedvelt rendező végképp arccal a süllyesztő felé fordulhatott.

         Az albumot az "Aftermath" indítja, mely Rabin legjobban sikerült témáinak egyike. Zongorával igyekszik a mélység felé csábítani bennünket, majd vonósok, rezesek, szintetizátor és egy kórus, a The LA Master Chorale bevonásával formálja emelkedetté a hangulatot. Az itt felbukkanó dallamsorok a "Susan Softens"-ben, a "Journey"-ben, az "Anarchy"-ban, valamint a "Doctor's Orders"-re keresztelt szösszenetben térnek vissza különböző hangszereléssel és stílusban. A score ezen alappillére viszont nemcsak innen csenghet ismerősen, hanem a Nightwish "Instrumental"-jának részeként is, a finn zenekar ugyanis ezen a címen olvasztotta egybe Hans Zimmer Az utolsó esély ihlette dallamaival.
         Amellett, hogy a Háborgó mélység kísérete fennkölt ("Aftermath") és érzelmes pillanatokat ("Susan Softens", "Hunting in Packs", "Experiment", "Doctor's Orders") egyaránt tartalmaz, egy erős, akcióközpontú muzsikáról beszélhetünk, ám ezen oldalát a Varése Sarabande korongjának kurta játékideje révén csak részben ismerhetjük meg. A mű elkészítése nem volt zökkenőmentes, a finishez közeledve ugyanis Harlin az alábbi észrevétellel állt elő: "Szükségünk van egy cápa-motívumra." Rabin erre azt felelte, hogy "Ott van az", a direktor azonban nem érte be ennyivel: "Nem, nem, nem. Hallgatom a zenét, és jó, de szükség van egy mindenek felett álló témára" - vágott vissza. Mivel a munkafolyamat ekkor már olyannyira a vége felé járt, hogy még azon jelenetekre leszűkítve sem lett volna elég idő új zenét készíteni és felvenni, amelyekben cápák szerepelnek, a szerző ahhoz a megoldáshoz folyamodott, hogy fogott egy John Williams népszerű cápa-dallamához hasonló benyomást keltő, nyolc hangjegyes dallamsort, s utólagosan minden olyan jelenet tételébe beleolvasztotta, ahol a ragadozók feltűnnek. Az albumra felkerült trackek közül ennek eredményeként öltött végső formát a mozi nyitányaként szolgáló "Main", a "Jim Returns", valamint az "Anarchy", mely utóbbi az "Aftermath" mellett a lemez csúcspontjának számít.
         Természetesen a score egészét átjárják készítője kézjegyei, de az Armageddon, a Con Air - A fegyencjárat, valamint A közellenség zenei hangulatelemei mellett a Remote Control Productions (Hans Zimmer cége) akkori, feltörekvőnek számító generációjának jellemző megoldásai is teret kapnak. Hogy számomra mindettől függetlenül, két évtized távlatából is megunhatatlanná vált e score, az nemcsak a dallamoknak köszönhető, hanem annak is, hogy Rabinnek ekkor még nem volt meg az a röviddel később már előszeretettel alkalmazott szokása, miszerint az utómunkálatok során az elektronikus megoldások mellett az élő hangszeres felvételeket is gépzenei hatásúvá torzítja. Ennek eredményeként itt A nemzet aranya, a Rossz társaság, a Flyboys - Égi lovagok vagy a Hullámtörők szintén Rabin jegyezte aláfestéséhez képest jóval kevésbé érződik az, hogy eljárt a muzsika felett az idő.

         A Varése mellett a Warner Bros. Records sem szeretett volna kimaradni a lemezpiac nyújtotta lehetőségekből: Deep Blue Sea: Music from the Motion Picture albumukon a score-ból ízelítőt nyújtó hatperces "Deep Blue Sea Montage" mellett különféle hiphop- és R&B-előadók dalai kaptak helyet. Ezek között találunk két LL Cool J-számot, melyek közül a hivatalos betétdalként alkalmazott "Deepest Bluest" önálló kislemezként is napvilágot látott. A stúdió azonban ezen a téren sem tudott különösebben kasszát robbantani: a soundtrack és a single nem arattak sikert.

         Trevor Rabin dallamai nemegyszer igyekeznek mentőövet biztosítani a produkció számára, a siker viszont nem ezen múlott - egy gyengébb színvonalú muzsika a nem filmzenerajongói vénával ellátott néző számára éppúgy elveszett volna a képsorok alatt, mint ez. A Háborgó mélység score albumát összeállítás szempontjából jónak találom, a játékidő vonatkozásában azonban még legalább negyedórányit lehetett volna toldani rajta annak érdekében, hogy több akciózenét kapjunk. Ha valaki kedveli a szerző korai munkásságát, akkor ennek a lemeznek éppúgy a gyűjteményben a helye, mint például az Armageddon, A közellenség, A hatodik napon, a Törvényen kívül vagy a Con Air - A fegyencjárat albumának - és persze nem ártana, ha végre az Emlékezz a titánokra! muzsikája is megjelenne, hogy ezek mellé tehessük.



    Kulics László
    2018.11.25.




    Tracklista:

      1. Aftermath (2:47)
      2. Susan Softens (2:26)
      3. Journey (4:48)
      4. Main (3:07)
      5. Hunting in Packs (1:42)
      6. Experiment (4:28)
      7. Jim Returns (1:21)
      8. Shark Side (4:27)
      9. Anarchy (4:23)
    10. Doctor's Orders (0:33)





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba

    Gregus Péter          nem értékelte

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Con Air

    Jaws

    The Meg

    Zenék egy témára: cápás filmek

    További kritikáink
  • Bird Box
  • Dark City
  • Species
  • Venom
  • Die Hard: With A Vengeance
  • Die Hard 2: Die Harder
  • Die Hard
  • The Grinch
  • Anaconda
  • Evolution
  • Himalaya - The Rearing of A Chief
  • Bohemian Rhapsody
  • Deep Blue Sea
  • On Deadly Ground

  • Filmzenékről röviden
  • Bodyguard
  • Searching
  • How the Grinch Stole Christmas!
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A The Man in the High Caslte zenéje
  • A Terminátor-filmek zenéje
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi

  • További írásaink
  • A Filmzene.net jövőjéről...
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam