FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Aliens  Alien  Godzilla: King of the Monsters  Outland  Children of Dune  Only the Brave  Under Siege 2: Dark Territory  Under Siege  Pet Sematary  Stepmom
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Bodyguard (Ruth Barrett)

    Filmzenékről röviden



      BODYGUARD (2018)
      


      

       zene: Ruth Barrett
       kiadás éve: 2018
       kiadó: Dubois Records
       játékidő: 43:44





        A BBC Bodyguard című sorozatának épp a közepénél jártam, amikor Richard Madden a Golden Globe-gálán elvitte a legjobb férfi főszereplő díját a tévésorozat kategóriában. Erre már így félúton is csak helyeslően tudtam bólogatni, holott ekkor még relatív messze volt a széria hat részéből az elképesztően izgalmas utolsó, ahol Madden aztán tényleg szívét-lelkét beletette, hogy minél hitelesebben éreztesse karaktere emberpróbáló tortúráját. Az elsősorban a Trónok harcából ismert színész David Buddot, a poszttraumás stresszel küzdő egykori katonát játssza, aki civilben akadályozza meg annak a vonatnak a levegőbe repítését, amelynek ő is utasa. A sikeres terrorelhárító műveletnek köszönheti új feladatát: a vitatott indítványai miatt állandó veszélyben lévő belügyminisztert (Keeley Hawes) kell testőrként megvédenie, miközben magánéleti problémái is sújtják.
        2018 egyik legjobb folyamáról van szó, melynek vonatos nyitánya pillanatok alatt berántja a nézőt, a záró epizód pedig megkoronázza az előtte lévő, magas színvonalú öt részt. Madden és Hawes tökéletes párost alkotnak, filmbeli kapcsolatuk változása ráadásul teljesen hihető módon zajlik le. A főként sorozatokra specializálódott rendezők, John Strickland és Thomas Vincent amellett, hogy akciófilmes szempontból kifogástalanul teljesítenek, nem mellőzik a színfalak mögötti mocskos politikai játszmák bemutatását sem, ahol senki sem tudhatja, ki és mikor támadja hátba. Ám a házon belülről érkező támadások mellett komoly szerep jut a kívülről várhatóra, azaz a férfira, nőre, gyerekre egyaránt válogatás nélkül lecsapni kész terrorizmusra is. A Bodyguard méltó vetélytársa legkitűnőbb tengerentúli rokonainak, ráadásul a londoni utcákon zajló cselekmény még életszerűbbnek, hozzánk közelebbinek hat.

        A komponista, Ruth Barrett hazánkban inkább csak a Durrellék, valamint a Viktória című sorozatok, filmek terén pedig a Michael Caine főszereplésével készült Harry Brown stáblistájáról lehet a legjobb memóriával rendelkezők számára ismerős. Utóbbi kettőn Martin Phippsszel dolgozott együtt, és efféle duettnek köszönhetően született meg a Bodyguard score-ja is, csak ezúttal Ruskin Williamsonnal kooperált. Szokatlan viszont, hogy a borítón csak a zeneszerzőnő neve van feltüntetve, holott mindössze hét tracket jegyez egyedül, míg Williamsonnal közösen tízet. Bár bizonyára Barrett volt az, aki összefogta a feladatokat, az alapvetően hangmérnökként dolgozó, ez idáig csak egy 2007-es tévéfilm zenéjét - mellesleg Barrett társaságában - jegyző Williamsonra is szüksége volt a különféle jéghideg, experimentális technós, illetve drum and basses ütemeket is tartalmazó irány miatt.
        Barrett a premier előtt így nyilatkozott: "A szokásos thrillerkliséken túlmutató score-t kívánok létrehozni, valahol a szintetikus és a hangszeres muzsika közt, hogy így mutassam meg, mi zajlik a testőr fejében. Kedvelem az olyan szintetikus zenét, amely organikusnak hangzik, és fordítva. Ahogy az olyan hangokat is, amelyekről nem tudod, valójában micsodák, csak megteremtenek egy érzést vagy atmoszférát. Szeretek inkább külön az adott projekthez zenét írni, nem pedig samplereket használni. Ez karakteressé teszi a sorozatot.” A felhasznált hangszerek zöme ennek megfelelően rejtélyes marad, mert a bátor kísérletezésnek köszönhetően még az olyan szokványosnak tekinthető instrumentumok hangja is szinte felismerhetetlenné válik, mint a hegedű vagy a cselló, mindent beborít az aláfestés fojtogató, a főhős jogosnak bizonyuló paranoiáját szimbolizáló légköre, melybe néhol érzelmesebb megközelítés is keveredik.

        A muzsika szinte mindvégig megfoghatatlan marad, és bár van jelenet, ahol akár hatásosnak is nevezhető (mint például az utcai támadás alatt), a minden rész végén felcsendülő főtémát leszámítva egy track hallatán sem fogunk később felkiáltani, hogy "aha, ez a Bodyguard zenéje!". Épp ezért inkább csak egy rendhagyósága okán érdekes, mintsem átütő erejű munkáról beszélhetünk. Aki szeretne a komponistától egy kifejezetten jól sikerült művet meghallgatni, az inkább indítsa el az Üvöltő szelek 2009-es, Tom Hardy főszereplésével készül változatának aláfestését.


         Kiemelkedő tételek: Bodyguard, Attraction, The Trap, Despair, The Trick


    Bíró Zsolt
    2019.02.26.




    Tracklista:

      1. Bodyguard (2:57) *
      2. Attraction (2:47)
      3. Meet the Terror (3:04) *
      4. Attack (3:32) *
      5. Fear and Loathing (3:36)
      6. Obsession (1:56)
      7. The Trap (3:22) *
      8. Despair (2:44)
      9. Renegade (2:21) *
    10. The Trick (3:39) *
    11. Conspiracy (1:31)
    12. Dark Night (1:45)
    13. Makarov (2:07) *
    14. Kompromat (2:00) *
    15. Dread (3:02) *
    16. Wired (1:45) *
    17. To Protect You (1:36)

    * írta: Ruth Barrett, Ruskin Williamson





    További kritikáink
  • Pet Sematary
  • Witness
  • Oscar
  • Captain Power and the Soldiers of the Future
  • Mary Shelley
  • Battlefield Earth
  • Krypton
  • Captain Marvel
  • Bless the Child
  • Cold Pursuit
  • Joe Versus the Volcano
  • Six Days Seven Nights
  • Bird Box
  • Dark City

  • Filmzenékről röviden
  • Bodyguard
  • Searching
  • How the Grinch Stole Christmas!
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A The Man in the High Caslte zenéje
  • A Terminátor-filmek zenéje
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi

  • További írásaink
  • A Filmzene.net jövőjéről...
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam