FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Autopsy of Jane Doe (Danny Bensi, Saunder Jurriaans)    THE AUTOPSY OF JANE DOE  (2017)
       A boncolás


      

       zene: Danny Bensi, Saunder Jurriaans
       kiadás éve: 2017
       kiadó: IM Global Music
       játékidő: 37:41





         A Fűrész-széria előtt kevés olyan film került a mainstreambe, mely mindent bevetett, amit csak a legmagasabb korhatár éppen elbírt, néha akár még azon is túl merészkedve, hosszas fejvakarást okozva a korhatárbizottságok tagjainak. Mostanra viszont a tévésorozatok világának alkotói is felbátorodtak, így mindennel találkozhattunk már a képernyőn is, ami csak horrorrajongó szemnek-szájnak ingere. S bár többek között a Helyszínelők-szériában a kamera már nem állt meg a bonctermek bejáratánál, s ha egyszer úgyis bent volt, nem kerülte ki tapintatosan a rendszerint viharvert állapotban heverő tetemek megmutatását sem, de gyaníthatóan az itt tárgyalt az első olyan alkotás, mely szinte teljes egészében egy boncolásra összpontosít.
         Egy este a rendőrség embere egy szokatlan körülmények között megtalált fiatal lány holttestét tolja be a kisvárosi halottkémhez (Brian Cox), aki szakmabeli fiával (Emile Hirsch) együtt rögtön nekilát a munkának. A boncolás azonban nem a szokott mederben kezd el haladni, megmagyarázhatatlan jelenségek történnek, a páros végül valami olyan erővel szembesül, amelynek legyőzéséhez kevésnek bizonyul a szike. A szinte a kezdettől a lezárásig egy nem kifejezetten szokványos helyszínen, azaz a hullaházban zajló történet meglehetősen ígéretesen indul minden horrorfan számára, már ha valaki számára nem csalódás, hogy André Øvredal (Trollvadász) nem az öncélú trancsírozás tabudöntögető irányát részesítette előnyben. Persze az iménti mondat második fele furcsának tűnhet, hiszen mégis egy lány felszabdalásáról van szó, de mivel a „tettesek” boncmesterek, ezért ebben a közegben ez mégis másképp hat, mint hogyha mondjuk egy sorozatgyilkos kínozná áldozatát. Itt az apa-fia páros egyszerűen csak szakszerűen teszi a dolgát, egy laikus számára legalábbis úgy, ahogy a valóságban is történhetne - mármint egy bizonyos pontig. Ez a pont pedig az, amikor belép a természetfeletti a képbe, onnantól viszont az alkotás feszültsége egy szintet lejjebb esik. Ami egy lány halála okának kiderítésére indított vizsgálat történeteként, egyfajta nyomozós puzzle-ként még ígéretes volt, horrorrá válva már kihagyott ziccerekkel lett tele, a lezárás pedig egyáltalán nem nevezhető ütősnek. A néhány vitathatatlanul hatásos jelenet ellenére A boncolás így könnyen hiányérzetet generálhat nézőjében.

         A score-t az alacsony költségvetésű mozik világában felkapott, közös pályájuk okán teljesen összeforrt nevű duó, Danny Bensi és Saunder Jurriaans jegyzi, akiket olyan alkotások stáblistáján láthattunk eddig, mint például Denis Villeneuve szürreális pillanatokban gazdag őrülete, az Ellenség, vagy éppen az egy szekta befolyása alá került lányról szóló Martha Marcy May Marlene. A páros leginkább az atmoszférateremtésre szokott rágyúrni, s nem a nagy ívű, könnyed vagy fülbemászó dallamok világa az övék, ez pedig egy olyan műfajnál, mint a horror, tulajdonképpen jól is jön.
         A néhány hangszerre írt kompozíciók egy részében a sejtelmes megközelítés dominál. Ide tartozik a komoly problémákat generáló holttest témájának nevezhető track („Jane Doe”), vagy az a fojtott zongorahangot felhasználó, Christopher Young egyes thriller-főtémáihoz közel álló muzsika, amelyet akkor hallunk, amikor a kamera lassan barangol a halottasház folyosóján („Tilden”, de az „Aftermath” is ugyanez az irány). Az imént említett kompozíciók mellett a pattogó hangú hárfa közreműködésével felcsendülő, borongós „Stage 3” szintén hatásos, miként a kórushangos „Into the Smoke” is. A „Come Back for Me”-vel pedig egy síron túlról érkezőnek ható, de szép másfél perccel gazdagították művüket a zeneszerzők, ahogy társdarabjával, a „Let Me Help You”-val is.

         A vegytiszta horror vonatkozásában a prímet az idegőrlő vonósok viszik: az „A Visitor” során ugorhatunk egy nagyot ijedtünkben, de mielőtt helyrerázódnánk, a „Grabbed” is ugyanúgy a pokolba visz el bennünket egy kis vészjósló ambient után, míg a „Face Cloth”-ban felgyorsított ingaként ható ütemes hang veszi át a terepet a tétova hegedűktől. Bernard Herrmann szellemisége is beköszön: a „Trapped” Psychót idéző fenyegető vonósai a jelenetek nélkül is sugallják, hogy sötét erők száguldanak felénk, s Alfred Hitchcock klasszikusába az idegőrlő „Tingiling”-et sem lenne körülményes elhelyezni.
         A feszültségkeltés másfajta módjával is találkozhatunk. Mint amikor távolról szóló női kórus szövődik bele a zenébe, így téve gótikus hatásúvá („Lights Out”, „Credits 2”), de sokszor különféle, akár a megfoghatatlan gonosztól is eredeztethető suttogások és sóhajok is előbukkannak. Erre a „Hair Cut”, illetve a „Credits 1” bár monoton, mégis elég izgalmas példák, ahol lépéseket imitáló, mély, kopogó hang is érezteti a fenyegetés közeledését, mely elől nincs menekvés.

         A komponisták munkája A boncolás jelenetei alatt elfogadhatóan szerepel, akad érdekesebb ötlet vagy pillanat is benne, azonban kevés ponton tekinthető kifejezetten erősnek. Ebben persze döntő szerepe van annak, hogy igen rövid szerzeményekre volt szükség a filmhez, ebből kifolyólag sem ott, sem albumként hallgatva nem tekinthetjük kihagyhatatlannak a score-t. Azt viszont meg kell jegyezni, hogy Danny Bensi és Saunder Jurriaans művén hallani a koncepciót, nem is hatástalan, így score-juk jóval többet ér a kizárólag váratlan zenekari robajokkal és kakofonikus megoldásokkal dolgozó horrorzenéknél.


    Bíró Zsolt
    2017.07.04.




    Tracklista:

      1. Jane Doe (1:19)
      2. Tilden (1:23)
      3. Torn up Inside (0:45)
      4. Stage 3 (2:26)
      5. Lights Out (1:50)
      6. A Visitor (0:25)
      7. Grabbed (1:05)
      8. Face Cloth (1:25)
      9. Trapped (1:42)
    10. Tingling (1:55)
    11. Come Back for Me (1:41)
    12. Into the Smoke (1:28)
    13. The Smoke (0:39)
    14. Back to Jane (0:28)
    15. Hair Cut (3:50)
    16. This Is Her Revenge (4:03)
    17. Stigmata (2:00)
    18. Let Me Help You (1:29)
    19. Aftermath (2:37)
    20. Credits 1 (3:25)
    21. Credits 2 (1:46)






    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Pavlics Tamás          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    A Hellraiser-filmek zenéi

    Enemy

    Evil Dead

    It Follows

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam