FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Oscar  Captain Power and the Soldiers of the Future  Mary Shelley  Battlefield Earth  Krypton  Captain Marvel  Bless the Child  Cold Pursuit  Joe Versus the VolcanoSix Days Seven Nights  
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Ant-Man and the Wasp (Christophe Beck)    ANT-MAN AND THE WASP  (2018)
       A Hangya és a Darázs


      

       zene: Christophe Beck
       vezényel: Tim Davies
       kiadás éve: 2018
       kiadó: Hollywood Records
       játékidő: 55:56




         A hősök 2018-ban sem hagyják győzedelmeskedni a gonoszokat: míg az újonnan színre lépők sorát Fekete Párduc, Venom és Darázs alkotják, addig a visszatérők Deadpoolból, Aquamanből, Hangyából és a Bosszúállók csapatából állnak - várható volt még az X-Men: Sötét Főnix is, ám újraforgatások miatt a stúdió kénytelen volt a premiert 2019 februárjáig tolni. Az Igazság Ligája kíséretéről szóló írásomban érintőlegesen már kitértem arra, hogy bár reneszánszukat élik a képregény-adaptációk, engem nézőként már egyre kevésbé hoznak lázba, s ez az azóta eltelt időszak során mit sem változott. Hasonlóan kezdek érezni a score-jaikkal kapcsolatosan is, ám itt még nem ennyire vészes a helyzet. A Bosszúállók: Végtelen háborút ebből a szempontból éppúgy vártam, mint a Fekete Párducot vagy A Hangya és a Darázst, melyek közül egyedül az előzetesen abszolút befutónak vélt Alan Silvestri-mű okozott számomra csalódást... ráadásul nem kicsit.

         A Hangya premierjét megannyi negatív jóslat előzte meg, az alkotógárdának azonban sikerült meghazudtolnia a fanyalgókat, és filmjük korrektül kaszált a pénztáraknál, így a karakter Amerika kapitány: Polgárháború-béli szereplése mellett az önálló kalandjának folytatása sem volt kérdéses. Kevin Feige producer, valamint az első részt is rendező Peyton Reed azzal növelték a tétet, hogy Scott Lang, azaz a Hangya (Paul Rudd) társát, Darazsat (Evangeline Lilly) is bevonták a kalandba, aki szintén a Stan Lee-Jack Kirby páros közreműködésével látott napvilágot, s vált 1963 óta a képregény-univerzum részévé. Rudd mellett visszatért a mentorát, Hank Pymet alakító Michael Douglas, továbbá - a kevésbé ismert színészek mellett - Michael Pena, Judy Greer és Bobby Cannavale is. Szerencsére zeneszerzői fronton sem történt változás (ami jó hír, hiszen a Marvel Studios karakter- és csapatfilmjei között egyaránt nem kevés ellentétes példát találni), így Christophe Beck tovább játszhatott előző munkájának kottájából, mely kellően frissnek és lazának hatott az addigi Marvel-mozik kíséreteihez képest. "Nagy nyomás nehezedett rám, már csak azért is, mert A Hangya folytatásáról van szó. Igyekeztem mindent beleadni, hogy méltó módon vigyem tovább, remélem, sikerült" - nyilatkozta.
         A történetet úgy alakították, hogy illeszkedjen az eddig bemutatott Marvel-mozikhoz, így a forgatókönyvírók az Amerika kapitány: Polgárháború eseményeit követően vették fel a fonalat (Lang épp házi őrizetének utolsó napjait tölti), a kaland alapjait pedig a nem éppen kiszámítható és stabil kvantumtér, valamint Darázs (polgári nevén: Hope Van Dyne) rég eltűnt édesanyja (Michelle Pfeiffer) utáni kutatás képezik. A veszély fokozása érdekében olyan karakterekkel fűszerezték tovább a sztorit, mint a Hannah John-Kamen alakította Szellem, azaz Ava (aki a comicvilágban Vasember ellenségeként bukkant fel), és a Pym technológiáját a feketepiacon eladni igyekvő Sonny Burch (Walton Goggins).

         A korong az "It Ain't Over Till the Wasp Lady Stings"-szel indít, mely nem más, mint Darázs motívumának részletekbe menő prezentálása. Bár egyfajta játékosság megfigyelhető benne, Hangyáéval ellentétben ez inkább a klasszikusabb hősmuzsikákkal rokonítható. A mozihoz hasonlóan Beck is igyekezett teret engedni az új karakternek, ezért score-jában, ahol csak lehetett, felhasználta dallamsorát, s bevallása szerint ebbe olyannyira beleélte magát, hogy a kíséret összességét tekintve a mérleg nyelve inkább efelé hajlik, mintsem Hangya motívuma felé. De azért utóbbi sem szenvedett hátrányt, sőt, még korrekt változatai is születtek: a "World's Greatest Grandmá"-ban például egy olyan verzióját ismerhetjük meg, ahol a klasszikus tolvajzenei stílus keveredik a 8 bites zenék atmoszférájával, a "Tracker Swarm"-ban egyszerre jelenik meg hősies és esendő oldala, a "Misdirection"-ben pedig hibátlanul egészítik ki egymást rovartársa hangjegyeivel. A dallamsor könnyedebb hangszerelésével akkor szakított, pontosabban fordította át szimfonikus zenekarra és kórusra a szerző, amikor a vásznon az óriásira nőtt Hangya az úr ("Ghost = Toast").
         Hangya zenei ábrázolásának redukálódása mellett, a korábbi score-ral összevetve szembetűnő változás még, hogy növekedett a "Prologue"-hoz hasonló, érzelmesebb darabok (mint például a "Partners" vagy a "Revivification" is) játékideje, aminek okát így foglalta össze a szerző: "A mozi szívét az anya-lánya kapcsolat adja, így több jelenet is megkívánta az emocionális kíséretet". S habár ennek elsődleges oka ez, volt egy olyan apropója is, hogy Ava nem egy vérbeli gonosz, ezért múltbéli fájdalmai olyan trackekben tükröződnek, mint az "Ava's Story" és a "Cautiousas a Hurricane", fenyegető mivoltának pedig a "Ghost in the Machine"-ben és az "Utmost Ghost"-ban lehetünk fültanúi.

         Minthogy a kvantum szintén fontos szerepet tölt be a sztoriban, zeneileg kétféle ábrázolásmódban is részesült. Míg az "A Little Nudge"-ben hallható vonósok, ütősök és rezesek mellett klarinét, fuvola, fagott, valamint oboa gondoskodnak a fenyegetettség és a varázslatosság közötti mezsgye érzékeltetéséről, addig az ezzel ellentétes vonal a "Quantum Leap" elején figyelhető meg, ahol Beck kicsit Mátrixosra vette a figurát. Ezt úgy érte el, hogy szekciókra bontott akkordokat készített, majd rendezte őket úgy, hogy előadásuk során összefonódjanak: "Ahelyett, hogy dallamot játszattam volna egy hangszeren vagy egy csapatnyi zenésszel, mindenre külön elemként kezdtem tekinteni úgy, hogy közben egységes összképet alkossanak" - foglalta össze. A komponista szemében aktuális munkájának legkedvesebb darabja az "Anthropodie", melynek a felvezetésében hallható zongoraverzió a score születésének korai fázisában látott napvilágot, ráadásul cseppet sem tudatosan tölti be helyét, szerepét: Beck otthonában zongorázva talált rá erre a témaváltozatra, mely úgy megtetszett neki, hogy mindenképpen szerette volna felhasználni, csak azt nem tudta, hogy hová kerüljön. Végül amellett, hogy a "Misdirection"-be is bekerült, fő helyét a film végén felcsendülő "Anthropodie"-ban foglalhatta el, ahol egy nagyon szép zenei fokozás bevezetőjeként szolgál (az itt hallható lezárást néhány nap alatt készítette el hozzá), és húzza alá a Marvel-moziverzum szempontjából fontos jelenetsort. A track érdekessége még, hogy Beck a scoring sessiont megelőző hétig nem is tudta, hogy az ehhez tartozó jelenet jelenti majd a kapcsot a stúdió korábbi mozijával: "Fogalmam sem volt róla, hogy így válik majd a folyam részesévé, éppen ezért végig egyszerű lezárásként tekintettem rá. Csak az járt a fejemben, milyen score illene a képsorokhoz. Ám miután ez kiderült, már azon kezdtem el gondolkodni, miként kapcsolódhatnánk a Végtelen háború zenéjéhez, végül azonban nem aggódtunk ezen, így hagytuk. Az "Anthropodie" tehát egy véletlen eredménye, így került oda, ahova, de jól visszaadja az érzelmeket, üt, ahogyan kell" - mesélte.
         A Hangya és a Darázs szuperhősmozihoz illő, témacentrikus muzsikáját az első hallgatást követően egy árnyalattal halványabbnak ítéltem elődjénél, ám később átformálódott a véleményem. Kétségtelen, hogy A Hangya score-ja frissítőbbnek hatott, a meglepetés pedig az előzmény ismeretében már nem állt fent, ám mindezek mellett is kellően jól összerakott munkáról beszélhetünk, amely kitűnik társai közül. A kaland igényelte dinamikát magában foglaló "Wings & Blasters", a "Windshield Wipeout", a "Ghost = Toast" és a "Reduce Yourself", továbbá az elektronikus kiegészítéssel megtoldott "I Shrink, Therefore I Am" - "Hot Wheels" - "San Francisco Giant" trió az album legerőteljesebb előadást igénylő trackjei, ám engem inkább a főhőstémákkal, illetőleg az azokra támaszkodó "It Ain't Over Till the Wasp Lady Stings"-szel, a "Feds"-szel, a "Tracker Swarm"-mal, a "Misdirection"-nel és az "Anthropodie"-val tudott megfogni.

         "Szerencsére mindkét mozi esetében lehettem régi vágású komponista is, s tudom, hogy ezt a megközelítést Peyton és Kevin Fiege egyaránt nagyra értékelik" - mesélte Christophe Beck, aki újfent tanúbizonyságot tett rátermettségéről - akárcsak korábban A Hangya, a Villámtolvaj - Percy Jackson és az olimposziak vagy a Jégvarázs esetében -, felkéréseinek többségét mégis a mai napig a vígjátékok teszik ki. Persze mindig kérdés ilyenkor, hogy ha több nagyobb volumenű, esetleg komolyabb hangvételű projekttel találnák meg, akkor hosszú távon hasonló teljesítményt tudna-e nyújtani? Az azonban már most biztosra vehető, hogy Beckről Etan Cohen Holmes és Watsonja révén hallhatunk majd újra, Hangya és Darázs pedig a 2019 tavaszán érkező Bosszúállók-moziban kelnek ismét védelmünkre - természetesen Paul Rudd és Evangeline Lilly alakításában.


    Kulics László
    2018.08.03.




    Tracklista:

      1. It Ain't Over Till the Wasp Lady Stings (2:34)
      2. Prologue (3:42)
      3. Ghost in the Machine (1:15)
      4. World's Greatest Grandma (1:34)
      5. A Little Nudge (3:49)
      6. Feds (2:47)
      7. Ava's Story (4:36)
      8. Wings & Blasters (1:55)
      9. Utmost Ghost (2:28)
    10. Tracker Swarm (1:27)
    11. Cautiousas a Hurricane (2:47)
    12. Misdirection (2:38)
    13. Quantum Leap (2:53)
    14. I Shrink, Therefore I Am (1:57)
    15. Partners (1:52)
    16. Windshield Wipeout (1:37)
    17. Hot Wheels (1:38)
    18. Revivification (2:50)
    19. A Flock of Seagulls (1:07)
    20. San Francisco Giant (0:45)
    21. Ghost = Toast (2:54)
    22. Reduce Yourself (1:41)
    23. Quit Screwing Around (0:46)
    24. Anthropodie (4:16)
    25. Baba Yaga Lullaby- David Dastmaltchian (0:25)






    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Pavlics Tamás

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Ant-Man

    Avengers - Age of Ultron

    Black Panther

    Deadpool

    További kritikáink
  • Bird Box
  • Dark City
  • Species
  • Venom
  • Die Hard: With A Vengeance
  • Die Hard 2: Die Harder
  • Die Hard
  • The Grinch
  • Anaconda
  • Evolution
  • Himalaya - The Rearing of A Chief
  • Bohemian Rhapsody
  • Deep Blue Sea
  • On Deadly Ground

  • Filmzenékről röviden
  • Bodyguard
  • Searching
  • How the Grinch Stole Christmas!
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A The Man in the High Caslte zenéje
  • A Terminátor-filmek zenéje
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi

  • További írásaink
  • A Filmzene.net jövőjéről...
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam